PELAN PERLINDUNGAN TERBAIK

Disclaimer:"Saya adalah agent yang mewakili Syarikat Prudential dan Prudential BSN Takaful Bhd. Maklumat di dlm blog ini hanyalah penerangan ringkas dan berdasarkan pendapat peribadi saya dan bukan sebahagian daripada sijil. Saya dan syarikat tidak akan bertanggungjawab sekiranya terdapat salah faham dalam apa yang disampaikan. Anda dinasihatkan untuk berhubung terus dengan saya atau dgn wakil sah utk mendapatkan penerangan yang lebih terperinci. Sila layari web rasmi di www.prubsn.com.my"

LAGI KELEBIHAN MEDICAL CARD


Salam, pembaca semua... Ada orang bertanya saya. Dia tanya macam nie...

apa kelebihan medical card pruBSN? So, saya jawap macam nie...

1- Life time limit

2- Boleh removed annual limit. Contoh, kalau medical card TH 200, annual limit 75K, dan lifetime limit 750K sampai umur 80 tahun. So, boleh amik option utk removed 75K tu, Setahun kalau nak claim sampai beratus ribu...(lebih dari 75K)...contoh 200K, sekali claim pun boleh.

http://fadzilagency.blogspot.com/2010/12/medical-card_03.html
3- Medical card sekali dalam basic policy, so, kalau pencarum disahkan mengidap salah satu daripada penyakit kritikal, policy akan jadi PERCUMA dan client tak perlu bayar apa2 lagi, sebaliknya simpanan diteruskan.

4. Medical Card sekali dalam basic policy, so, kalau client termissed bayar sebulan atau 2 bulan, kalau cash value dah ada, policy tak lapsed, dan boleh cover kalau perlukan rawatan, sebab cash value akan cross subsidi medical card punya charges. Tak seperti medical card yang standalone (berasingan dengan main policy). Stand alone policy, 31 hari tak bayar, terus lapsed. Dan kalau masa tu memerlukan rawatan, mmg takkan boleh guna. Saya beritahu perkara ini bagi memudahkan pembaca blog saya memahami mengenai beza antara medical card yang sekali dalam basic policy dah berasingan daripada basic policy.

Ini adalah salah satu contoh syarat2 tamat sijil medical card stand alone yang saya buat research dan saya jumpa di internet. Ia hanya sebagai satu contoh umum untuk medical card stand alone
5. Kalau upgrade bilik, hanya bayar different harga bilik sahaja. tak perlu bayar additional ko-takaful, sebab ko-takaful fixed at min 300 dan maximum 1,000.

6. Ko-takaful...
Haaa, yang ni biasanya orang nampak kelemahan kat pruBSN punya medical card, sebab mmg dah kena terus ko-takaful 10% min 300 maximum 1,000. Tapi, kalau kita upgrade bilik, kita hanya bayar different bilik, dan ko-takaful fixed at min 300 and max 1,000. Sebab tu, kami biasanya tak jual medical card sahaja, kita jual as package..dengan elaun hospital dan elaun bedah.

Ada juga client tanya kepada saya, ada syarikat takaful lain boleh berikan coverage 100% dan tak de co-takaful...Jawapan saya mudah sahaja...pernah tak statement nie kat policy atau brochure mereka?...client jawap, tak perasan pulak...so, saya suruh mereka counter check*...kalau ada, maknanya, kalau masuk wad yang lebih dari entitlement kita, kita kena bayar 10% dari total bill dengan tiada maksimum ko-takaful...so, kalau bill 30K...kena 10% co-takaful 3,000...and PruBSN fixed at 1K + different harga bilik.


Anda tidak perlu percaya apa yang saya nyatakan, ini hasil kajian saya, dan saya sertakan dengan fakta, dan bukan taip kosong jee...:)

7. Medical card PruBSN, takde inner limit untuk rawatan cancer dan dialysis. Just follow annual limit, dan kalau annual limit takder (sebab amik Annual Limit Waiver), just follow lifetime limit

8. Medical Card PruBSN nie guaranteed renewal and non-cancellable...apa maksudnya tu, kalau client dah sign up and policy dah berjalan, kalau ditimpa sakit, sama ada minor or kritikal, syarikat tak boleh cancelkan policy medical card ni, walau pun client akan claim berulang kali. Selagi tak habih limit, selagi tu boleh claim.

Sebab ada medical card yang letakkan syarat " Tertakluk kepada pembatalan portfolio"....kena faham term nie, biasanya tulisan ni kecik je dalam policy....and agent tersangat le jarang bagitau kat prospect atau client...tapi, kalau dah kena....haaa...masa tu medical card kena withdraw portfolio, lepas tu, dah sakit, nak claim pun dah tak boleh, nak amik policy lain pun tak boleh.


9. Yang nie (experienced saya sendiri)...So far, Alhamdulillah, kalau masuk kat hospital panel, tunjuk je card, staff front desk kat admission counter tu dah tau nak buat apa...so, hassle free...tapi, apa2 pun, lebih bagus kalau inform agent before nak masuk wad atau mendapatkan sebarang rawatan...

Kalau nak tau lebih lanjut, and nak tengok bukti claim2 yang lain...boleh contact saya : 019-9595843 (Fadzil) atau layari http://fadzilagency.blogspot.com

Sekian.

No comments: